Maar het maken van schitterende onderwaterfoto’s vereist nu eenmaal veel meer kennis dan het maken van prachtige beelden boven water.
Om mooie onderwaterfoto’s te maken heb je de perfecte balans nodig in wat wij noemen, onze ‘Driehoek tot succesvolle onderwaterfotografie’.
Gebaseerd op het idee van de voedselpiramide, hebben wij onze driehoek onderverdeeld in zeven horizontale lagen.
LAAG 1: DUIKTECHNIEK
De eerste laag en meteen ook de basis tot het maken van onderwaterbeelden is je ‘Duiktechniek’.
Beginnende onderwaterfotografen zullen al vrij snel merken dat een goed drijfvermogen essentieel is voor het maken van schitterende foto’s.
Vooral bij macrofotografie zal iedere kleinste beweging het onderwerp snel uit de focus plaatsen, met een onscherp beeld als resultaat.
Je zult versteld staan hoe een goede duiktechniek, en vooral een perfect drijfvermogen de kwaliteit en scherpte van je beelden zal doen toenemen.
Eén van de meest gemaakte fouten - zelfs door gevorderde duikers - is de hoeveelheid lood die ze meenemen en de hoeveelheid lucht in hun longen.
Hoe meer gewicht een duiker gebruikt, hoe meer lucht hij of zij nodig zal hebben.
Deze hoeveelheid lucht - in de longen en het trimvest - neemt voortdurend toe of af, en maakt het ons toch zo moeilijk om ons drijfvermogen perfect onder controle te krijgen.
Veel onderwaterfotografen proberen zelfs het zweven in het water te vermijden door op de bodem te gaan liggen.
Naar ons idee vergeten deze duikers, bij elke kleine beweging die zij maken op zanderige bodems, dat ze het onderwaterleven verstoren.
Daarbij maken ze zelf hun eigen zweefvuil en dat zie je later duidelijk terug op de foto’s.
Tip: Oefen en train je duiktechniek en drijfvermogen in een zwembad, beperk je hoeveelheid lood, vermijd om op de bodem te gaan liggen en probeer normaal te ademen bij het maken van je onderwaterfoto’s.
De tweede pijler in onze driehoek is je ‘Fotografiekennis’. Diafragma, sluitertijd, ISO-waarde, witbalans, …
Als deze termen jou niet bekend in de oren klinken, moet je dringend een cursus fotografie volgen. Onze grootste uitdaging onder water is zweefvuil.
Het is dus enorm belangrijk dat je begrijpt hoe je jouw flitsers dient te plaatsen onder water om foto’s te maken zonder al te veel zweefvuil.
Persoonlijk kennen Els en ik niet alle technische details van elk type camera en lens.
Ik zei ooit: ‘We weten perfect hoe we met de auto moeten rijden en hoe we op de weg moeten blijven, maar we weten totaal niet hoe het komt dat de wielen gaan draaien en hoe de motor wordt aangestuurd’.
Op dit moment gebruiken we onze camera zoals we met de auto rijden én daarbij precies weten hoe dit werkt.
Voor elke lens die we gebruiken, weten we heel goed welke instellingen op de camera en welke flitssterkte we moeten gebruiken om de foto te maken die we in gedachten hebben.
Gebruik dit in combinatie met een degelijk drijfvermogen en een correcte plaatsing van je flitsers, en je memory kaartjes zullen al snel vol staan met scherpe en correct belichte onderwaterfoto’s.
Tip: Leer de basisinstellingen kennen (diafragma, sluitertijd, ISO, witbalans) die passen bij je lenzen.
Let op de positie van je flitsers, kruip onder je onderwerp, ga dichtbij, denk aan de compositie, richt de camera lichtjes opwaarts en druk dan pas af … en je maakt een schitterende foto.
Winnaar macro 2010
Winnaar portfolio 2014
Winnaar Greenforce 2012
LAAG 3: WEDSTRIJDMENTALITEIT
Mensen die beschikken over een ‘Wedstrijdmentaliteit’ proberen altijd om de uitblinker te zijn.
Ze proberen om steeds beter te worden en gaan vaak op zoek naar nieuwe uitdagingen. Dit brengt creativiteit met zich mee wat we later terug vinden in hun foto’s.
En, unieke beelden worden soms sneller beloond in onderwaterfotografiewedstrijden.
In mijn jeugdjaren (heel lang geleden dus) deed ik aan competitie wielrennen en werd ik daarnaast meerdere malen provinciaal kampioen karate.
Ik werd geboren met de ‘Olympische gedachte’. Maar het belangrijkste deel van onze derde laag in onze driehoek is: laat de moed niet te snel zakken en zoek de wil om steeds te verbeteren.
Vraag raad en feedback aan ervaren fotografen, maar vooral, probeer advies te aanvaarden van zowel beginnende als gevorderde fotografen en beschouw dit vooral niet als kritiek.